تبليغات X
هیتر صنعتی
فن سانتریفیوژ
چاپ مقاله
خرید گیفت کارت
صرافی
علم ثروتمندی و موفقیت
تاريخ : 26 شهريور 1396 | 7:46 | نویسنده : مدیر | بازدید : 0

معیارهای انتخاب­همسر­مناسب از دیدگاه اسلام


ازدواج، تاریخچه ای به قدمت پیدایش انسان ها در کره زمین دارد و در تمام مکاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای این موضوع اهمیت قایل نبوده است. اسلام اساس ترقی و رشد و تکامل در تمامی شؤون زندگی را در چگونگی تشکیل خانواده ها می داند و برای این مهم اهدافی در نظر گرفته است; قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و مرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده و به برخی از فواید­ازدواج­مانند آرامش روحی و جسمی، ارضای غریزه جنسی، ایجاد دوستی و علاقه، بقای نسل و تکامل فرد، اشاره می کند: «از جمله نشانه های وجود خداوند این است که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفریده تا بدان ها آرام گیرید و میان شما و آن ها دوستی و مهربانی قرار داد. در این (دوستی و محبت) برای کسانی که تفکر می کنند، نشانه هایی وجود دارد.

اسلام برای تحکیم کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، قوانین خاصی وضع کرده و بر طبق آن، محدوده وظایف هر کدام از اعضا را تعیین نموده است. به طور کلی، این مقررات را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

1.­­ ­مقرراتی که مربوط به پیش از تشکیل خانواده است و از زمان خواستگاری باید رعایت گردد.

2.­­ ­وظایف و حقوقی که هر یک از افراد خانواده پس از تشکیل خانواده باید رعایت کنند.

3.­­ ­مقرراتی که در صورت عدم توافق زن و مرد و انحلال خانواده و یا فوت یکی از افراد آن باید عمل شود.


شرایطی که باید­همسر­دارا باشد عبارتند از:

1.­­ ­داشتن ایمان، تقوا و حسن خلق­همسر

ایمان و تقوا ملاک اصلی انتخاب­همسر­است. در سایه ایمان و تقواست که روابط عمیق عاطفی بین زوجین ایجاد می شود. نزد چنین همسرانی، زمینه تا حدود زیادی برای پرورش صحیح فرزندان فراهم است و زن و شوهر می توانند بر همه مشکلات زندگی، اعم از اقتصادی و روانی، فایق آیند و فرزندان خود را مطابق موازین و برنامه های دینی تربیت کنند. دراین زمینه، رسول اکرم صلی االله علیه و آله می فرمایند: «زن را برای زیبایی اش به همسری مگیر; چون ممکن است جمال زن باعث پستی و سقوط اخلاقی اش بشود. هم چنین به انگیزه مالش، با او پیوند زناشویی برقرار مکن; زیرا مال می تواند موجب طغیان او گردد، بلکه به سرمایه دینی اش متوجه باش و با زن با ایمان­ازدواج­کن.»­

­

Benchmark-Marriage-From-the-perspective-eslam

­

مقاله مرتبط:رازهای داشتن یک ازدواج موفق

مردی به امام حسن علیه السلام عرض کرد: دختری دارم، او را به­ازدواج­چگونه فردی درآورم؟ حضرت فرمودند: «او رابه­ازدواج­مردی با تقوا درآور; که اگر دوستش داشته باشد، او را گرامی می دارد و اگر هم دوستش نداشته باشد، به او ستم نمی کند.»­

دو اصل دین و اخلاق نیک، ملاک های اصلی برای شایستگی زن و شوهر است و این اصل چه در دوران جنینی و شیرخوارگی، و چه در سایر مراحل زندگی کودک و تربیت او نقش ­به سزایی دارد. پیامبر گرامی اسلام صلی االله علیه و آله می فرمایند: «بهترین زنان شما زنی است که وقتی همسرش به او می نگرد، شاد و مسرورش گرداند.»­

مردی در این زمینه با حضرت ابوالحسن علیه السلام مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده، ولی او اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: «اگر بد خلق است، دخترت را به­ازدواج­او درنیاور.»­


2.­­ ­خوب و شایسته بودن­همسر

جابربن عبداالله انصاری می گوید، در محضر رسول خدا صلی االله علیه و آله بودم. آن حضرت درباره­همسر­شایسته چنین فرمود: «بهترین همسران شما کسانی هستند که دارای ده خصلت باشند:

o­­ ­برای آمدن فرزندان متعدد آمادگی داشته باشند. (زایا باشند.)
o­­ ­مهربان باشند.
o­­ ­عفت و پاک دامنی خود را رعایت کنند.
o­­ ­در میان بستگان خود عزیز و سربلند باشند.
o­­ ­نزد شوهر فروتن باشند.
o­­ ­خود را برای شوهر بیارایند و خود را به او بنمایانند.
o­­ ­نسبت به نامحرمان خود نگه دار باشند و پوشش خود را حفظ کنند.
o­­ ­از شوهر حرف شنوی و اطاعت داشته باشند.
o­­ ­در مسائل جنسی، میل شوهر را جلب کنند.
o­­ ­در عشق و علاقه به شوهر، افراط نکنند و حد اعتدال را حفظ نمایند.»­

در جایی دیگر، رسول اکرم صلی االله علیه و آله می فرمایند: «من سعادة المرء الزوجة الصالحة »; از سعادت مرد این است که دارای همسری شایسته و خوب باشد.


3.­­ ­اصالت خانوادگی­همسر

اسلام تاکید دارد که درباره سابقه خانوادگی­همسر، تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص، مراتب ایمانی و اخلاقی او در نظر گرفته شود و نیز تا حد امکان،­همسر­از خانواده ای پاک و عفیف انتخاب گردد. این اصالت خانوادگی در نحوه زندگی جدید و در نسل بعد تاثیر دارد. اگر نطفه،که متاثر از خصایص وراثتی والدین است، ناسالم باشد، دیگر امیدی به اصلاح فرزند نیست. به همین دلیل امام صادق علیه السلام می فرمایند: «تزوجوا فی الحجر الصالح، فان العرق دساس »;­

با خانواده شایسته­ازدواج­کنید; زیرا ژن ها خصایص والدین و اجداد را به نسل بعدی سرایت می دهند.

پیامبر گرامی اسلام صلی االله علیه و آله در این مورد به مردم آگاهی می دهند و می فرمایند: «ایها الناس ایاکم و خضراء الدمن »; ای مردم بپرهیزید از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله دان ها پرورش یافته است. وقتی توضیح خواستند، مقصودشان را زنان زیبا و خوب رویی دانستند که در محیط فاسد و خانواده بد پرورش یافته اند.


4.­­ ­توجه به کفویت­همسر

ازدواج با افراد هم کفو و هم شان باعث توافق بیش تر در زندگی می شود; زیرا درصد بالایی از اختلافات بین زن وشوهرها در نتیجه نبودن طرفین در یک شان و طبقه است. کفویت در جنبه های ایمانی، فکری، اقتصادی و... مطرح است،اما تکیه اساسی اسلام در کفویت، بیش تر بر مساله ایمان و اعتقاد است. علت این که پیامبر صلی االله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را برای همسری دختر خود انتخاب نمودند، همین مساله بوده است. بعضی روایات، کفویت، را شامل دوچیزدانسته اند: یکی عفت ناشی از ایمان و اعتقاد و دیگری تامین امکانات زندگی.­

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «الکفو ان یکون عفیفا و عنده یسار»; (10 (کفو (هم ردیف در ازدواج) کسی است که عفیف باشد و مالی هم داشته باشد.
مصداق این فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی االله علیه و آله را که «هر زن مسلمانی، کفو هر مرد مسلمان است »، درماجرای­ازدواج­جویبر می یابیم; جویبر مردی از اهل یمامه، تازه مسلمان شده و به مدینه آمده بود. او مؤمن و مخلص، ولیسیاه پوست و مستمند بود و در مسجد زندگی می کرد. روزی پیامبر صلی االله علیه و آله به او فرمودند: چرا­ازدواج­نمیکنی؟ جواب داد: چه کسی به من بینوا زن می دهد؟ پیامبر صلی االله علیه و آله فرمودند: اسلام هر خوار و ذلیلی را عزیزآله را به زیاد گفت. زیاد پاسخ داد: ما دخترانمان را به هم ردیفان خود - از انصار - می دهیم. پیامبر صلی االله علیه و آله،که ماجرا را متوجه شدند، فرمودند: «ای زیاد، جویبر مؤمن است، هر مؤمنی کفو زن مؤمنه و هر مرد مسلمانی کفو زن مسلمان است.» (11 (زیاد پس از این فرمایش پیامبر صلی االله علیه و آله، اطاعت کرد و دخترش را با تشریفاتی، به­ازدواج­جویبر درآورد. کرده است. برو نزد زیادبن ولید - از اشراف انصار - و دختر او را خواستگاری کن. جویبر فرمایش پیامبر صلی االله علیه را اطاعت نمود.


5.­­ ­سلامت جسم و روان­همسر

عدم سلامت، مانع از­ازدواج­نیست، ولی در تداوم زندگی مشترک اثر منفی دارد. بر همین اساس، علمای اخلاق با استفاده از روایات اسلامی، گفته اند: با شش گروه از زنان­ازدواج­نکنید; یک گروه از این ها زنان انانه هستند; یعنی بسیار ناله می کنند، مریض احوالند و خود را به بیماری می زنند.­

پیامبر اسلام صلی االله علیه و آله به مغیرة بن شعبه، که دختری را برای همسری خود نامزد کرده بود، فرمود: «پیش از ازدواج، درباره مزایای جسمی دختر مورد نظرت تحقیق کن; زیرا این بررسی در ایجاد الفت و محبت و توافق های بیش تر بین تو و همسرت پس از ازدواج، تاثیر زیادی دارد.» به همین دلیل به مرد اجازه داده شده در انتخاب­همسر، برای به دست آوردن اطلاعات بدنی، یک بار به زن نظر بیفکند.

سلامت فکر و اندیشه نیز بر سلامت رفتار و اعتدال در برخوردها، اثر بسزایی دارد; زیرا روابط انسانی زوجین، تابع شرایط نفسانی و روانی آن هاست و با عدم وجود سلامت روان، نمی توانند روابط مستحکم خانوادگی را بنیان گذارند.

امام صادق علیه السلام از رسول اکرم صلی االله علیه و آله نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند: «از­ازدواج­با احمق بپرهیزید که هم نشینی با او مایه اندوه و بلاست.»­

­

مقاله مرتبط:معیارهای انتخاب همسرمناسب

­

6.­­ ­دیگر معیارهای­همسر

از معیارهای دیگری که در لابه لای احادیث اسلامی به چشم می خورد و پس از موارد مزبور، باید مورد نظر قرار گیرد،عبارت است از:

دوشیزگی­همسر، نداشتن قرابت و فامیلی نزدیک، زیبایی و... .

رسول خدا صلی االله علیه و آله فرمودند: «بهترین زنان شما، زنی است که بچه آور، مهربان، پاک دامن، نزد فامیل محترم و در برابر شوهر متواضع باشد، خود را برای شوهر بیاراید، به دیگران بی اعتنا و در خلوت، در اختیار­همسر­خود بوده و مثل برخی از مردان مبتذل نباشد.»­


ملاک های غیر ضروری در انتخاب­همسر

عدم وجود اختلافات نژادی، سنی و منطقه ای از شرایط اساسی­ازدواج­نیستند و­ازدواج­دختر و پسر مسلمان با وجود این اختلافات، صحیح است.

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی االله علیه و آله دختر عبدالمطلب را به­ازدواج­مقداد در آورد تا­ازدواج­به سهولت صورت گیرد (تعنیات خرافی و تشریفات جاهلی از میان برود) و مسلمانان از رسول خدا صلی االله علیه و آله پیروی کنند و بدانند که «گرامی ترین آن ها نزد خدا، باتقواترین آن هاست.»­

بنابراین، باید مسائل جزئی و ظاهری از قبیل ثروت، زیبایی، مقام و دل بری کم تر مورد توجه قرار گیرد و در مقابل، سعی شود ملاک های ضروری و اصلی هم چون ایمان، تقوا و اصالت خانوادگی بیش تر مورد اهمیت قرار گیرد. پیامبر اسلام صلی االله علیه و آله نهی فرمودند که زنی را برای مال یا جمالش بگیرند; زیرا مالش موجب طغیان و جمالش مایه تباهی اوست. ملاک اصلی برای زن، دین و ایمان اوست.­


­

­




امتیاز :


طبقه بندی: عشق در روابط،
,

تاريخ : 23 شهريور 1396 | 8:56 | نویسنده : مدیر | بازدید : 7


1-تعریف­شخصیت:

اصطلاحی در­روانشناسی­شخصیت­برای توصیف خصوصیات منحصر به فرد انسان ها توصیف­شخصیت­شامل قضاوت درباره ی ماهیت حقیقی شخص و تفاوت های او با دیگران است. منحصر به فرد بودن شخص معلول گرایشات زیست شناختی و آموزه ها وتجربه های اجتماعی و فرهنگی وی می باشد.


2-هر کسی­شخصیت­خاص­دارد­

هر کس شخصیتی دارد، و­شخصیت­شما به تعیین محدودیت های موفقیت، خوشی و خرسندی در زندگی شما کمک می کند. ما درباره ی­شخصیتصحبت می کنیم، و اگر بگوییم که­شخصیت­شما یکی از مهم ترین موهبت های شماست گزافه گویی نکرده ایم.­شخصیت­شما تا حال هم به شکل گیری بسیاری از جنبه های زندگی شما کمک کرده است و در آینده نیز به همین کار ادامه می دهد. همه ی چیز هایی را که تاکنون به دست آورده ایم، تمام چیز هایی را که انتظار دارید در شغل خود به دست آورید، خواه همسر یا والد خوبی باشید و حتی حالت سالمتی عمومی شما می تواند تحت تاثیر­شخصیتشما و­شخصیت­های افرادی که با آن ها تأمل دارید قرار گیرد.


3-­روانشناسی­شخصیت­و ریشه های کیهانی انسان:

­

روانشناسی-شخصیت

که هستیم؟(( از پرسش )) کجا هستیم، از کجا می آییم، به کجا می رویم؟ (( جدایی‌ناپذیر است. شناخت انسان جدا کردن او از هستی نیست، بلکه جستجوی جایگاه او در هستی است. پیش از این پاسکال به درستی ما را میان دو بی نهایت قرار داد، دو بی نهایتی که در سده ی بیست، با پیشرفت میکروفیزیک و اختر فیزیک، به سادگی ثابت شده است. پاسکال با نوشتن این جمله که ))خوب است بینشمان را فراتر از سپهر قابل تصورمان رشد دهیم، ما تنها اتم هایی را به هزینه ی واقعیت اشیا می آفرینیم((، می توانست کوچکی وحشتناک ما را حدس بزن.


4-­شخصیت­سالم، رشد و تحول افراد خود شکوفا:­

افراد خود شکوفا ورای کوشیدن یا خواستن چیزی هستند که نیاز به برآورده کردن یک کمبود را یرآورده می کنند. همه ی کمبود های آن ها از طریق ارضای نیاز های سطح پایین تر برآورده شده است. افراد خودشکوفا دیگر بر اساس ارضای نیاز های پایین تر در حال شدن نیستند. اکنون آنان در حالتی از شدن هستند که خودانگیخته و طبیعی است و با خوشنودی انسانیت کامل خود را نمایان می کنند.


5-نقش وراثت زیستی در رشد­شخصیت

وراثت به منزله مواد خام­شخصیت­است. این مواد به اشکال مختلف شکل می‌پذیرند. بعضی از همانندیهای موجود در­شخصیت­و فرهنگ انسان ناشی از وراثت است، مثلا هر گروه انسانی ، مجموعه نیازها و قابلیتهای زیستی مشترک و یکسانی به ارث می‌برد. این نیازها ، شامل اکسیژن ، غذا ، آب ، استراحت ، فعالیت ، خواب ، پرهیز از شرایط هولناک و اجتناب از درد و نظایر آن است.­


6-اهمیت محیط طبیعی در رشد­شخصیت

محیط طبیعی نیز بر­شخصیت­تأثیر می‌گذارد، زیرا افراد تا حد وسیعی سطح کارآیی خود را که برای حفظ حیاتش ضروری است، از محیط می‌گیرد واقعیت امر این است که در هر محیط طبیعی ، انواع مختلف­شخصیت­و فرهنگ ، و در محیطهای طبیعی کاملاً متفاوت ، فرهنگهای مشابهی ملاحظه می‌شوند.­


7-رابطه فرهنگ و­شخصیت

بعضی از تجربه‌های فرهنگی بین همه افراد انسانی مشترک است. از تجربه‌های اجتماعی مشترک بین اعضای یک جامعه معین ، یک صورت بندی ویژه شخصیتی پدید می‌آید که شاخص و معرف­شخصیت­بیشتر اعضای آن جامعه است و اصطلاحاً­شخصیت­نمایی (Modal Personality) یا­شخصیتاساسی (Basic Personality) یا رفتار اجتماعی (خوی اجتماعی) (Social Character) خوانده می‌شود. این مفاهیم به ویژگی‌های فرهنگی مشترکی که همه اعضای یک جامعه در آن‌ها سهیم‌اند، اشاره می‌کنند.­

­

روانشاسی-شخصیت


8-نقش تجربه گروهی در رشد­شخصیت­افراد

کودک نوزاد به صورت یک ارگانیسم به دنیا می‌آید. با اخذ و کسب مجموعه‌ای از نگرش‌ها و ارزش‌ها ، تمایلات و بیزاری‌ها ، هدف‌ها و مقاصد ، و یک مفهوم عمیق و ناپایدار از اینکه چه نوع شخصی است، به تدریج یک موجود انسانی مبدل می‌شود. همه این ویژگی‌ها را از طریق فراگرد اجتماعی شدن بدست می‌آورد. این فراگرد ، یادگیری او را از حالت حیوانی به­شخصیت­انسانی تغییر می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر ، هر فرد از طریق فراگرد اجتماعی شدن ، هنجارهای گروههای خود را می‌آموزد تا اینکه یک خود مشخص که او را بی‌همتا می‌سازد، پدید می‌آید. شاید بتوان گفت که تشکل تصور خود ، مهمترین فراگرد در رشد­شخصیت­به شمار می‌رود.

نکات:
شخصیت­مجموع کیفیت های موروثی و اکتسابی است که خصوصیات فرد بوده و او را منحصر به فرد می کند.­شخصیت­هر انسان همان چیزی است که رفتار او را شکل و جهت می بخشد، شاید بتوان این تعریف کلی از­شخصیت­را از دیدگاه قرآن کریم به حساب آوریم، این مطلب را از سوره ی مبارکه ی »اسراء« آیه ی 34 استنباط می کنیم: » قُل کُلُّ یَعمَلُ عَلَی شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُم أعلَمُ بِمَن هُوَ أهدَی سَبِیالً « » بگو هر کس بر حسب ساختار )روانی و بدنی( خود عمل می کند و پروردگار شما به هر که راه یافته تر باشد داناتر است «.

­


­

مشاهده لینک pdf مقاله:روانشناسی شخصیت





امتیاز : 2


طبقه بندی: عشق در روابط،
,

تاريخ : 22 شهريور 1396 | 13:51 | نویسنده : مدیر | بازدید : 4

چگونه­احساسات­خود را کنترل کنیم؟

احساسات­یکی از مهم‌ترین اجزای درونی انسان‌ها هستند. برخی از­احساسات­از نوع واکنش‌هایی ابتدایی هستند که ارتباطی با تفکر ندارند و بقیه انعکاسی از تجزیه‌وتحلیل فکر در ارتباط با موقعیت هستند، به این معنی که­احساسات­مجموعه عواطف و تمایلات انسان‌ها و نشانگر این هستند که فرد خوشحال است یا ناراحت، چیزی را می‌خواهد یا نمی‌خواهد، نرم است یا خشک و... .

1-­احساسات­: نگرشتان را تغییر دهید

­

کنترل احساسات

­

در عمق تمام­احساسات­همه، باورهایی وجود دارد که موجب بروز­احساسات­منفی می‌شود. مثلاً وقتی باور دارید چیزی را ازدست‌داده‌اید، غمگین می‌شوید یا وقتی هدفی برایتان مهم است و به آن نمی‌رسید، عصبانی می‌شوید و وقتی چیزی را خوب می‌دانید و به آن دست می‌یابید، شاد می‌شوید. با تغییر دادن افکارتان ممکن است نتوانید شرایط ناراحت‌کننده را تغییر دهید، اما می‌توانید از اثرگذاری باورها روی احساساتتان بکاهید و خیلی زود به هر دلیلی احساسی ناراحت‌کننده بروز ندهید.


2-­احساسات­: از بروز­احساسات­ناخواسته اجتناب کنید

تنفس، توجه شما را دوباره به موضوع اصلی برمی‌گرداند و شما را از آنچه که موجب ناراحتیتان شده بود، دور می کند.

تنفس عمیق می تواند به شما کمک کند، ناراحتی و عصبانیتی که به خاطر حرف طرف مقابلتان در شما ایجاد شده بود را از بین ببرید.

اگر حرفی که طرفتان زد، واقعاً شما را اذیت کرده است، سعی کنید تمرکزتان را از روی آن روی تنفستان منتقل کنید و داخل و خارج شدن آن را کنترل کنید.

این نوعی تمرین مدیتیشن است و مطمئن باشید که کمک زیادی به کنترل احساساتتان می کند. بعلاوه تنفس عمیق راه های دیگری هم برای تغییر تمرکزتان وجود دارد.

مثلاً می توانید روی چیزهای خوب، زمانهایی که احساس خیلی خوبی داشته اید فکر کنید

­

از اوضاعی که موجب تحریک­احساسات­ناخواسته در شما می‌شود، پرهیز کنید. مثلاً ممکن است وقتی عجله دارید، زود عصبانی شوید و با اطرافیانتان بدرفتاری کنید، پس بهتر است کارهایتان را به دقیقه آخر موکول نکنید.

همیشه به کارها بموقع رسیدگی کنید و حتی زمان بیشتری به آن اختصاص دهید یا اگر دیدن کسی مثلاً همسایه‌ای شما را عصبانی می‌کند، سعی کنید راهی بیابید که با آن فرد برخوردی نداشته باشید.


3-احساسات­: واکنش خود را بررسی‌ کنید

هر وقت واکنش عاطفی نامطلوبی داشتید این پنج یافته را بنویسید:


آ) مقدمات و موقعیت
ب)­احساسات، مثل ترس و عصابانیت
پ) فکر
ت) رفتار
ث) نتایج یعنی واکنش دیگران و آنچه نصیب خودتان می شود.
­

کنترل احساسات

­

این اطلاعات فواید متعددی دارد: «آ» و «ب» در مرحله بعد به درد می‌خورند. «پ» برای شناختن افکار زمینه‌ساز،­احساسات­ضروری است. «ت» و «ث» تقویت‌کننده‌ها را کشف می‌کنند. این یادداشت‌هارا یک هفته نگه دارید و بعد به این سوال‌ها جواب بدهید: می‌توانم در چنین موقعیتی قرار نگیرم؟ آیا پایه این­احساسات­سوء‌تفاهم است؟ آیا منافعی هم دارد؟


4-­احساسات­: با واقعیت مواجه شوید

یادتان باشد، بین آنچه در خیال انجام داده‌اید و آنچه در واقعیت می‌توانید انجام بدهید فاصله‌ای هست. اما قطعا بعد از حساسیت‌زدایی، کمتر می‌ترسید. یادتان باشد که ترس در بسیاری از موقعیت‌ها طبیعی است و نمی‌شود آن را به کلی‌از بین برد. هدف قابل تحمل کردن ترس و رهایی از چنگال ترس‌های بی‌دلیل است.


5-­احساسات­: توجه‌تان را به چیزی دیگر معطوف کنید

ممکن است همیشه خود را از دیگران کم‌اهمیت‌تر بدانید. مثلاً وقتی در سالن ورزشی هستید، احساس کنید که افراد دیگر از تناسب اندام خوبی برخوردارند و از اضافه وزن خود خجالت بکشید و دچار حسادت شوید و تصور کنید هرگز نمی‌توانید مانند آن‌ها باشید. به جای توجه دائم به دیگران، به توانایی‌های خود و راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن معضلات زندگی‌تان بیندیشید. با این رفتار، بهتر می‌توانید به خودتان کمک کرده و دچار حسادت‌های بی‌فایده نشوید. حتی بهتر از همه می‌توانید روی تلاش‌ها و عملکردهای خود متمرکز شده و پیگیر کارهایتان باشید تا سرانجام به برخی از آرزوهایتان جامه عمل بپوشانید.


نکات

·­یادبگیرید که از انحرافات شناختی که باعث می شود همه چیز بدتر از آن چیزی که هست به نظر برسد دوری کنید. اکثر ما این را شنیده ایم که می گویند نیمه پر لیوان را ببینید. اما وقتی قدرت درکتان منحرف می شود، فقط نیمه خالی لیوان را می بینی.

خیلی مهم است که بتوانید کنترل­احساسات­خود را به دست گیرید اما سرکوب کردن آن‌ها یا نادیده گرفتنشان کاملاً متفاوت از این قضیه است. سرکوب کردن احساساتتان ممکن است باعث بروز اختلالات جسمی و احساسی در شما شود.

·­مشکلات احساسی آنقدر پیچیده هستند که نیاز به کمک تخصصی یک روانشناس، مشاور، یا مددکار دارد





امتیاز : 3


طبقه بندی: عشق در روابط،
,

تاريخ : 22 شهريور 1396 | 13:45 | نویسنده : مدیر | بازدید : 8

چگونه به­آرامش درونی­برسیم؟

­

بعضی‌ها اعتقاد دارند که درون هر کسی مکان آرامی هست ( من این محل را "مرکز" می‌نامم). از مرکز می‌شود همه چیز را شفاف دید، تمرکز کرد و آرام بود. هسته این روش جدا دیدن مرکز از بقیه قسمت‌های درون بدن است. وقتی در مرکز هستید آسیب‌پذیر نیستید. رفتار غلط خود را می‌بینید اما هیچ واکنش عاطفی نشان نمی‌دهید، همانطور که آشوب فکر، دردهای جسم و عواطف منفی را می‌بینید اما آرام می‌مانید.

1-­آرامش درونی­: تحمل خود را افزایش دهید

اگر قبول کنید که هر رویدادی علتی دارد می‌توانید علت واقعی را ببینید و ذهنتان به واکنش‌های به واکنش‌های احساسی مشغول نشود، همچنین آرام می‌مانید چون نتیجه را قانونمند می‌دانید.

2-آرامش درونی­: باور اینکه دیگران دوستمان دارند

با درک اینکه اتفاقات منفی دوران کودکی باعث می‌شود احساس کنیم کسی دوستمان ندارد و اعتماد‌به‌نفسمان پایین بیاید، سعی کردم حقیقت را درمورد خودم کشف کنم. این چیزی نبود که باور داشتم درست است!

­

رازهای-دستیابی-به-آرامش-درون


باور اینکه دیگران دوستمان دارند از شناختن خودمان سرچشمه می‌گیرد، از قضاوت نکردن خودمان یا دیگران بخاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم و از تفکرات هر روز که باعث می‌شود عشقی بدون‌شرط برای چیزی بزرگتر از خودمان احساس کنیم.

3-آرامش درونی­: وارد کردن تمرین پذیرش به زندگی روزانه

شاید رمز احساس­آرامش درونی­واقعی این است که بتوانید آنچه که هست را بپذیرید. پذیرش یعنی صدای نفستان را شنیده و آن را رد کنید. اینکه بدانید تنها کسی که می‌توانید تغییر دهید خودتان هستید کمکتان می‌کند اینکار را انجام دهید.
­

­

به محض اینکه به این فکر کنید که چیزی سر جایش نیست، یا چیزی آنطور که باید باشد نیست، یا درمورد یک موقعیت خاص یا یک فرد منتقدانه رفتار می‌کنیم، می‌فهمیم که نتوانسته‌ایم آنچه که هست را همانطور بپذیریم و خواسته‌ایم روی چیزی که بیرون از ما است کنترل داشته باشیم.


4-آرامش درونی­: مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟­به زبان ساده نوعی از تخیل و یا تفکر است که­آرامش درونی­به وجود می‌آورد و نیز نوعی از حساسیت‌زدایی محسوب می‌شود. غیر از آرامش، موجب تقویت خودآگاهی هم می‌شود. مدیتیشن دنیای گیج‌کننده و پیچیده بیرون را محو می‌کند ولی هیچ فشاری به ذهن نمی‌آورد. اگر ذهن تحت فشار نیاز‌ها و مشکلات نباشد خودبه‌خود شفاف و خلاق می‌شود و درنتیجه راه برای رشد باز می‌شود. اگر ذهن بتواند هر جا که می‌خواهد متمرکز شود، به موضوعات مهم و عمیق دست پیدا می‌کند. در هنگام مدیتیشن فرد فقط روی یک مطلب تمرکز می‌کند و از احساسات و افکار سرکوب‌شده دور می‌شود. در چنین موقعیتی افکار و احساسات ناخودآگاه فرصت ظهور یافته و منجر به افزایش بصیرت می‌شود.
مدیتیشن مسئله را حل نمی‌کند، بلکه آن را می‌پذیرد.

­

آرامش-درون

­


5-آرامش درونی: مراحل رسیدن به آرامش درونی

مرحله اول: در خود مدیتیشن مطالعه کنید. تنها ارزش مدیتیشن آرام‌بخش بودن آن است. انتظار نداشته معجزه و شفا از آن نداشته باشید، اگر با انجام مدیتیشن بصیرتتان افزایش یافت، لطف خداست.

مرحله دوم: مکان و زمانی‌برای مدیتیشن هر روزه پیدا کنید.روزی نیم ساعت را برای مدیتیشن در مکانی آرام خالی‌بگذارید.

مرحله سوم: راحت باشید. در راحت‌ترین وضعیت ممکن قرار بگیرید، دراز نکشید. سر باید امکان حرکت داشته باشد. رایج‌ترین وضعیت، چهار زانو نشستن است.

مرحله پنجم: برای آزاد کردن ذهن، روی یک چیز ثابت تمرکز کنید. هدف آزاد کردن فکر است. پس محیط و تمایلات فرد نباید در این کار دخالتی داشته باشد. راه کاهش فشار بر ذهن، تمرکز بر یک چیز است.

مرحله پنجم: فکرتان را رها کنید و ببینید چه می‌شود. به تمرکز ادامه دهید. به خودتان فشار نیاورید. هیچ چیز را کنترل نکنید. افکار، برنامه‌ها، خاطرات و خیال‌های متعددی وارد ذهن می‌شوند. هر بار دوباره تمرکز کنید ولی‌فشار نیاورید و دنبال پیشرفت فوری‌نباشید. هر کس در مدیتیشن سختگیری کند، کندتر جلو می‌رود.

مرحله ششم: به دنیای واقعی برگردید

مرحله هفتم: شرح رخداد را بنویسید.

  • حادثه ای که آن فکری که احساس مورد نظر را ایجاد کرده تایید می کند را روی کاغذ بیاوریدبعنوان مثال، ممکن است حرفی از دهانتان خارج شده باشد که او را عصبانی­ کرده باشد و جمع و جور کردن آن دیگر ممکن نباشد.
  • حادثه ای که مخالف آن فکر است را نیز بنویسید.­اگر فکر کنید می فهمید که ازآنجاکه­ هیچ کس نمی تواند به خوبی با این رئیس راه بیاید، به همین خاطر نمی تواند کسی را اخراج کند چون تعداد کارمندان همین حالا هم کم هستند.

    مشکلات رایج: بعضی‌ها از مدیتیشن خوششان نمی‌آید، بهتر است آن را کنار بگذارند. بزرگترین خطر، باور کردن وعده‌های دروغین است. یک مشکل دیگر نیاز به تداوماست.
    تاثیر، فواید و خطرها:­ترکیب مدیتیشن و تلقین، نتایجی همچون ریلکسیشن، خودداری، اعتماد‌به‌نفس و حساسیت‌زدایی در مقابل ترس و آگاهی را به دنبال دارد.

نکات

زندگی آرام و­آرامش درونی­با رعایت این نکات

­

راز­آرامش درونی­در رفتار آزادانه است، رفتاری که بر آمده از خود واقعی ات باشد، نه افکار دیگران.
­راز­آرامش درونی­در این است که در تمام مراحل زندگی از حق پیروی کن
راز­آرامش درونی­در غبطه نخوردن به مال دیگران است، این را بدان که آنچه حق توست، هر طور شد خود را به تو خواهد رساند.
راز­آرامش درونی­در گله مند نبودن است، آنچه دنیا به تو می بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر، تو به او بخشیده ای.
راز­آرامش درونی­در این است که اشتباهات خود را بپذیری و بدانی که فقط خود تو می توانی آنها را به موفقیت تبدیل کنی.
راز­آرامش درونی­در این است که بر دشمن درونت غلبه کنی، نه اینکه او را سرکوب کنی.

­





امتیاز : 3


طبقه بندی: عشق در روابط،
,

تاريخ : 1 شهريور 1396 | 10:09 | نویسنده : مدیر | بازدید : 26

عشق­یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین­احساسات­انسان است،­عشق­احساسی عمیق و لذتی بسیار زیبا برای افراد است، اکثر افراد اگر در مورد مسائل احساسی به ­اخواسته و هدف خود نرسند دچار­افسردگی­و دردهای شدید می‌شوند، پس این مطلب را به ما یادآوری می‌کند که موضوع­عشق­موضوع بسیار مهمی است





امتیاز :


طبقه بندی: عشق در روابط،
,